Vem har fisken?

Igår släpptes det första numret av Norra Reals skoltidning. Skoltidningen i sig var väl inte så anmärkningsvärd, men en sak drog till sig min uppmärksamhet. Uppmärksamhetsfångaren heter "Einsteins gåta".

Einstein själv påstod att det endast var 2% av befolkningen som kunde klara av detta, vilket jag visserligen tror är snicke-snack, eftersom att det egentligen handlar om vanlig logik och uteslutningsförmåga. Och det tålamod jag inte har! sådant hjälper nog långa vägar genom sådana här knepigheter!

Jag har alltså gått och fnulat på det här sedan igår, men först idag så tog jag itu med mig själv, och gåtan. Jag brukar inte kalla mig själv puckad, men det tog onödigt lång tid för mig att lösa det hela. När jag väl var färdig stod det solklart. Men klurigt var det! Eller så är jag korkad <:

Såhär lyder gåtan:

1. Det finns fem hus, varje hus i varsin färg
2. Männen i varje hus kommer alla från olika länder
3. Alla dricker olika drycker
4. Alla har olika husdjur
5. Alla röker olika cigaretter



A. Engelsmannen bor i det röda huset
B. Han från Sverige har en hund
C. Dansken dricker thé
D. Det gröna huset står till vänster om det vita huset
E. Han i gröna huset dricker kaffe
F. Han som röker Pall Mall har en fågel
G. Han som bor i mittenhuset dricker Mjölk
H. Han i gula huset röker Dunhill
I. Norrmannen bor i första huset
J. Han som röker Marlboro bor i huset bredvid han med katten
K. Han med hästen bor bredvi han som röker Dunhill
L. Winfield-rökaren dricker öl
M. Norrmannen bor bredvid det blåa huset
N. Tysken röker Rothmans
O. Grannen till Marlbororökaren dricker vatten

FRÅGA: VEM HAR FISKEN??

Den kan man ju få fundera på om man vill, tills vidare. Imorgon kväll publicerar jag min lösning!

Kommentarer
Postat av: Frallan

Vet inte om det är rätt men jag tror det är tysken som röker Rothmans. För svensken har hund, han som röker pall mall har en fågel, marlboro katt, och Dunhill häst, då är det bara tysken kvar.



Om det var rätt så var det inte så svårt hehe :P

2009-12-18 @ 17:51:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0